Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki, mendapat kemenangan bersejarah dalam pilihan raya presiden, pertama negara Turki pada malam Ahad, mengukuhkan peranannya sebagai pemimpin negara untuk tempoh lima tahun akan datang.

Dengan hampir semua undi dikira, Erdogan mendahului dengan 52 peratus, 13 mata di hadapan lawan utamanya, Ekmeleddin Ihsanoglu, seorang diplomat Turki dengan profil domestik yang rendah, yang memegang 38.8 peratus daripada undi.

"Saya berharap wisel penamat akan ditiup oleh pengadil, tetapi pengundi telah membuat keputusan mereka. Rakyat telah menunjukkan kehendak mereka," kata Erdogan kepada ramai penyokong di sebuah pusat konvensyen di Istanbul, di mana beliau akan terbang ke ibu negara Ankara.

Pilihan raya itu menandakan peringkat pertama pelan Erdogan untuk mengubah kerajaan Turki ke dalam satu politik yang diketuai oleh presiden, dengan dirinya sebagai pemimpin negara untuk tempoh lima tahun akan datang.

Erdogan telah membina sokongan besar di kalangan umat Islam konservatif dan wilayah juzuk di negara ini, dengan pembaharuan ekonomi beliau tiga kali ganda pendapatan per kapita juta Turki  £5,900 setahun dan membawa pembangunan ke kampung-kampung pedalaman yang sebelum ini mundur.

"Saya gembira dengan Erdogan," kata Muzaffer, yang mengedarkan alat pemadam api di Kasimpasa Istanbul, kejiranan miskin di mana Erdogan menghabiskan zaman kanak-kanaknya. "Salah satu kerajaan, seorang pemimpin yang baik untuk Turki. Kami miskin kerana dua pihak, tiga parti [gabungan] kerajaan. Semua orang mengatakan satu perkara dan perkara yang tidak dapat dilakukan. Erdogan mendapat perkara yang dilakukan."

Seandainya beliau tidak memenangi pilihan raya presiden, Erdogan telah mengujir dalam sejarah Turki. Pembaharuan ekonomi beliau telah dinaikkan status Turki di peringkat antarabangsa, dan menjadikan Turki sebagai ahli Kesatuan Eropah.

Di dalam negara, beliau telah menghapuskan beberapa kuasa tentera dan pengaruh, yang secara tradisinya dimana ia menjadi cengkaman besi pada sistem politik Turki.

Beliau meningkatkan status sekolah tinggi agama dan meluluskan  untuk membolehkan wanita yang memakai tudung bekerja di pejabat-pejabat awam dan universiti.

"(Turki) telah berusaha untuk mengamalkan demokrasi kelas pertama," katanya selepas mengundi di Istanbul. "Mudah-mudahan Turki akan mencapai hari ini."

Pembaharuan presiden akan menjadi baik pulih yang paling dramatik dalam sistem politik Turki sejak penubuhan negara moden oleh Mustafa Kemal Atatürk di tahun 1930-an.

Namun begitu, beliau tetap perlu berdepan dengan musuh-musuh politik yang cuba meniup kecurigaan dan ketidakpuasan hati, antara seruan mereka adalah, kebimbangan presiden yang kuat akan mengancam secara halus perlembagaan Turki perlembagaan dan mewujudkan sistem yang lebih berpusat yang cenderung kepada autoritarian.

Diterjemah dan di edit dari sumber asal : http://www.telegraph.co.uk

Posted by Parti Islam Se-Malaysia Bintulu on Monday, August 11, 2014
categories: edit post

0 comments

Post a Comment

Facebook PAS Bintulu


Selamat Datang

Islamic Calendar

Hubungi Kami

Hubungi admin melalui emel: pasbintulu@gmail.com

Masukkan derma ikhlas anda ke:

Akaun PAS Kawasan Bintulu

Bank Islam Malaysia Berhad

11-031-01-002165-4

Laman Diskusi